torsdag 7 maj 2015

Temperatur-begrepp och modell.

Termometern är en hastighetsmätare.



Uppgift: Diskutera parvis och försök förklara vad man menar med att termometern är en hastighetsmätare.

 Muntlig övning: Begreppet temperatur. Fyll i de ord som saknas !

  • Värme är rörelse. Om partiklarna har hög hastighet så är temperaturen ... ? 
  • Värmeutvidgning. Om partiklarnas  hastighet ökar i en ballong så kommer ballongens storlek att ...Antalet luftpartiklar i ballongen kommer att öka/minska/samma ? Ballongens massa ( vikt )  kommer att ...... Ballongens volym kommer att ....... 
  • Densitet. Varm luft är ....... än kall luft. Det betyder att varm luft har .......... densitet än kall luft.
  • Om locket på syltburken sitter hårt fast så kan man........? Varför fungerar det?

 Simuleringsövning



Frågor till simuleringsövningen i Colorado Phet ( diskutera parvis ):
  1. Vad händer med partiklarnas hastighet när ni värmer ?
  2. Varför ökar trycket när vi värmer ?
  3. Rör sig alla partiklar lika snabbt ?

Paruppgift:


Om jag blåser upp en ballong och knyter ihop den hur kan jag då få den att bli större/mindre?

Diskutera och skriv in i kommentarsfältet.


Kolla på filmklippet och försök att förklara hur en varmluftsballong fungerar!





Försök förklara varför man behöver varmluft i ballongen för att den ska sväva. Skriv in i kommentarsfältet eller ditt arbetshäfte. Använd gärna bilder i din förklaring.


Förklaring till varför ballongen lyfter, klicka på gula länken !


Egna studier i boken. 

Läs sidorna 42-43 och sidan 45. Texten finns att lyssna till här

Arbeta med frågorna och skriv svar i arbetsboken.
  1. Varför kan du säga att termometern fungerar som en hastighetsmätare ?
  2. I Vilka enheter mäter du temperatur ?
  3. Förklara varför syltlocket släpper från burken om du spolar varmt vatten.
  4. Du blåser upp en ballong och knyter ihop den. Hur kan du få ballongen att bli större utan att fylla på mer luft ? Förklara.
  5. Förklara begreppet densitet.
  6. Varför rör sig varm luft uppåt ?
  7. På vilka olika sätt kan värme spridas ?
  8. Förklara hur en vätsketermometer fungerar.
  9. F = 1,8 C + 32    Antal grader i Fahrenheit = 1,8 multiplicerat med antal grader i Celsius sedan lägger du till 32 grader
  10. Skriv temepraturen i Fanhrenheit när det är 10 grader Celsius i Sverige.
  11. Beskriv hur Kelvinskalan är konstruerad. Vad innebär 0 K ? 



Vi diskuterar begreppet densitet och pratar om vattnets densitet och att det är ett undantag. Värmer vi t.ex 3 gradigt vatten så sjunker det. Det borde ju stiga uppåt eftersom alla andra ämnen utvidgar sig när man värmer det. Vatten är ett undantag och värmer man t.ex 2 gradigt vatten så drar det ihop sig och densiteten ökar. Vatten har högst densitet vid +4. Vattnet är tätast vid +4 och lägger sig på sjöns botten.


Temperatur


  • Vätsketermometer
  • Smalt glasrör med vätska i 
  • Alkohol/Kvicksilver
  • Celsiusskalan
  • Anders Celsius 1742
  • Fixpunkter
  • Fahrenheitskalan
  • F= 1,8 * Celsius + 32
  • Kelvinskalan
  • Absoluta nollpunkten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar